Jim och piraterna Blom är en fantastiskt konstig film från 1987 som handlar om den lilla killen Jim vars pappa dör och hur han på ett fantasifull sätt hanterar stressen och sorgen kring detta. Filmen är regisserad av Hans Alfredsson och det märks verkligen. Men det är inte det detta inlägget handlar om.

Nä. Detta inlägg handlar om:

jim1

För den som inte sett denna filmen på ett par år så rekommenderar jag det verkligen då både dialogen och handlingen är ganska vuxen, på ett barnsligt sätt och redan i öppningscenen får vi se en leksak:

jim2

#1: Batteridriven helikopter / ”Jims helikoper”!
Denna helkoptermodell, SE-HLI,  är en av Sveriges första helikoptrar. Inköpt och distribuerad av SAAB/SCANIA under 80-talet. Det är allt typ det enda jag kan om helikoptrar i Sverige. Notera den charmigt felstavade etiketten på sidan!

jim3

#2: He-Man!
Jag har ingen aning om varför en av universums mästare står i bakgrunden men jag antar att han inte hade något bättre för sig.

#3: Random teddybjörn!
Denna teddybjörn förekommer ganska frekvent i denna filmen, men hittar ingen info om den då det verkar dödfött att googla ”80’s teddybear” eller liknande. Ena stunden blir den tilltalad som ”gammal skitnalle”, andra sekunden är den väldigt älskad. Men barnvakten är rätt 80-talssnygg.

jim4

#4: Påslakan och örngott med Rosa Pantern!
Det är lite svårt att se på denna bilden, men om du ser på filmen så kommer du kunna se att det är ett påslakanset med självaste Rosa Pantern! Känns inte jätteaktuell 1987, men jag låter det vara osagt.

jim5

#5: He-Man!
Han är tillbaka! Är det en drake? Är det en uppblåsbar lekkamrat? Det vet vi inte riktigt.

jim6

#6: Snake Mountain!
Oh yes! Denna lekscenen i filmen var det som fick mig att vilja skriva det här inlägget från första början. Jim leker febrilt med sina leksaker men jag gillar att kameran påbörjar denna scen med en inzoomning på just detta lekset. Jag hittar ingen info om filmen var sponsrad av Brio/Scanditoy men det är imponerande!

jim7

#7: Buzz-Off!
Yeah, actionfigurer! Jim flyger ganska snabbt runt med just denna figur och jag antar att han försöker simulera flygförmågan hos Buzz-Off. Det som glädjer mig mest är att han inte har några tillbehör eller sin hjälm, vilket innebär att de delarna var bortslarvade redan innan inspelningen av denna scen.

jim8

#8: Orko!
Vad gör Orko på hängbron i Snake Mountain? Ingen vet, och det är det fina med leken! Det är improviserat och vi kommer ju in mitt i självaste kärnan av det hela.

jim9

#9: Ram Man!
Ett lite udda tillskott till dessa figurer. Nåja, han håller fortet iallafall!

#10: Battle Armor He-Man & Road Ripper!
Jag kan ha fel när det gäller He-Man-varianten, det hela flyger fram så snabbt, men jag tycker att det är en viktig detalj att ta upp. Men var är Battle Cat?

#11: Moss Man & Spydor!
Spydor kryper framåt i hela denna scenen med sina mekaniska ljud och ger scenen ett mycket bra ”lekljud”. Jag är imponerad över hur enkelt den tar sig framåt, men Jim stänger av den ganska snabbt.

jim10

#12: Han Solos blaster bootleg!
Jag tycker att denna är relativt identisk leksaken som efterliknar Han Solos blaster, men denna version har en orange topp, originalet är helsvrt. Jag hoppas att det är så iallafall.

jim11

#13: He-Man!
Detta måste bara vara någon typ av lekgrej av wellpapp eller någon typ av drake. Det är givetvis samma grej som redan varit med tre gånger, men jag gillar mystiken kring just denna pryl.

jim12

#14: Sound Voices Helmet!
Min vän Chris gav mig stor hjälp när han identifierade denna! Han gav mig även denna radda med ord:
”This is 1980’s Toys. First Sound Voices Helmet with microphone speak 3 different space languages to communicate with Mar, Saturn and Earth. Light is flashing with each voice speak.”
Tack Chris! ❤

jim13

#15: Åttiotalsroboten!
Denna marknadsleksak är en stämpel för 80-talet. Det fanns nog få barnrum som saknade denna typen av leksak. Tyvärr förkommer denna robot bara i bakgrunden under vissa scener, så det är svårt att bestämma vad det är för mer exakt modell, men den är värd en shoutout iallafall!

jim14

#16: Ghouliesmasken!
Denna mask är nog inte licenserad från Ghoulies, men den påminner sjukt mycket om de figurerna därifrån. Jag vill bara ha den.

jim15

Senare i filmen får vi se hur andra kids ”leker” med leksakerna, men de påminner mest om jävelungarna i Ghostbusters 2, fast de vill INTE leka med He-Man, skitkonstigt. Sedan flippar filmen ur och ser ut så här typ:

jim16

Och med de orden så börjar jag runda av detta inlägg. Jag behöver nog katalogisera fler svenska filmers leksaker i framtiden och tar mer än gärna mot tips för framtida inlägg!

Och ett stort tack till dessa personer som bidrog med dessa leksaker!

jim17

