Ett stycke stor Leonardo, jo man tackar!

image

Vid första anblick är den här figuren väldigt lik den ”lilla” actionfiguren med samma namn från samma linje, men redan från starten märker man två saker:
Mindre detaljerad och kass artikulation.

image

Baksidan av lådan till figuren visar hur alla sköldpaddor från just denna vågen ser ut. Donatello ser ganska hård ut.

image image image

Lådans sidor ser exakt likadana ut och undersidan är inte så  speciell så det finns faktiskt inte så jättemycket att skriva om dem.

Vi öppnar!

image image

Jag kan lika gärna skriva det redan här: Detta är ingen samlarleksak. För att kunna koppla loss Leonardo så måste du bokstavligt talat slita bort toppen av den inre delen då den sitter fastlimmad.

Figuren sitter fast med ett gäng papptrådar av ganska hög kvalité samt tejp och ledad fisketråd. Om du funderar på att ge bort denna till ett barn i present så rekommenderar jag dig att ta ur den ur förpackningen först.

Nu, figuren!

image image

Leonardo ser ganska cool ut på ett visst avstånd och han har ett gäng med fräcka tillbehör som medföljer:

image

2st stora svärd, eller katanas som man ibland skriver.
2st kastsjärnor.
1st ”spjutspets” med ett hål i botten.1st kniv?

Jag tycker att detta är en perfekt mix av olika vapen och de kommer väl till pass när det kommer till en av figurens största lekfunktioner, skalet går att öppna!

imageInuti skalet får alla mindre tillbehör plats.

Är detta en ny gimmick från Playmates Toys och Turtles? NEJ! på 90-talet kom det ut en full våg med så kallade ”storage shells”. Jag plockade fram min Storage Shell Donatello, för att bevisa detta:

image imageÄven fast formeln för ett platssnålt skal har höjts markant sedan 1990 så är tanken densamma. Jag tycker om när nya saker flörtar med lite äldre idéer.

image”Vi är klara med dig nu Donatello!”

Battle Shell Leonardo är en kul figur, men den är gjord enbart för att kunna lekas med. Den saknar som sagt en del artikulation och det finns inga bitar av metall i denna figur. Det gör den ganska lämpad till lek i sand, vatten och lekrum. Detta är verkligen en figur för den unga publiken och jag känner mig relativt obekväm med att recensera något som 100% inte är riktat till mig som samlare.

Nåja. Fler bilder på Leonardo? You’ve got it!

image imageNu till nästa klagomål: Skulptering.
Denna figur har en ganska så bra färgskala, den matchar Leonardofiguren från Nickelodeon bra och allt det där är frid och fröjd. MEN. Battle Shell Leonardo är täckt av onödiga jack här och där som se alldeles för uppradade ut för att de ska kunna räknas som skulpterade med flit. Det är här det blir mer och mer uppenbart att detta är en leksak för någon mellan 3-10 år.

image image image image image

Leonardo ser ut som någon form av gammal piskboxare (finns det?) över hela kroppen, förutom fötterna som är en liten klump med tre bortskurna snitt. Skalet på ryggen har alldeles för symmetriska prickar och det ser ut som om någon tagit en klump lera, satt den i något som formar ett generiskt skal och sedan suttit noga och prickat med en trubbig blyertspenna. Näe, jag är inte nöjd.

Jämfört med andra figurer i denna skalan så ser inte Leonardo lika vass ut längre:

imageBakre raden: Giant Michelangelo, TMNT 1990, Mauler, Battletech 1994.
Främre raden: Battle Shell Leonardo, TMNT 2013, Dr. Octopus 10″, Spider-Man 1994.

Betyg:
Artikulation:
5/10. För lite.

Antal ärr:
10/10. Leonardo är täckt av ärr, överallt.

Lekvärde:
5/10. Om jag hade varit sex år hade det varit en klockren tiopoängare.

Tilbehör:
10/10. Perfekt.

Skulptering:
1/10. Värdelös.

Slutpoäng:
31/50. En leksak för den yngre, helt klart, där är det full pott och tårta hela vägen.
För en samlare eller allmän TMNT-entusiast? Mja, ett kanske. Jag antar att denna figur ser cool ut på hyllan.

Ska du på kalas för en minderårig kusin eller syskonbarn? Köp en Battle Shell Leonardo via länken här under:
KÖP EN BATTLE SHELL LEONARDO FRÅN BR-LEKSAKER!

