Förbered för en lång recension med massa bilder, Shellraisern är här!

Vi inleder dagens recension med bilder på boxens alla sidor:

image image image image image image

Det bästa med denan boxen är inte bara den klockrena formgivningen utan att Playmates Toys faktiskt använt sig av en klassisk illustration på framsidan. Visst, det kan vara en bild som är omgjord i datorn, men tanken finns där! Jag tog genast fram en moc för att påvisa att Playmates Toys gjort detta tidigare!

imageNya Shellraiserboxen jämte en klassisk Ray Fillet moc.

Efter att ha beundrat lådan under en lång stund så tog jag modet till mig och började öppna den. Detta möttes jag av:

image image image image image imageInnehåll:

1. Beskrivning/instruktioner på svenska, norska, finska och tyska.
2. KLISTERMÄRKEN.
3. Shellraiserns skrov.4. En påse med kanoner och silverdetaljer.
5. En påse med hjul.

I lådan fanns även en liten broschyr med bilder på figurer, fordon och annat krimskrams från TMNT-linjen:

image image

Det första jag gjorde var att lossa skyddswellpappen från bilens skrov.

image

När jag sedan skulle fästa hjulen så la jag märke till en tuff detalj. Playmates Toys har här valt att ha hjulens fästmekanism i en gråmulen silverfärg för att efterapa någon form av hjulupphäng, något som inte alls behövdes men som ändå gör att jag ibland jämför Playmates Toys med Apple, de gör sina saker med lite extra socker på.

image

När hjulen väl var på plats gick jag, enligt instruktionerna, loss på påse nummer två: Den med vapen i!

Här lägger jag märke till att det ligger en röd puffra till bilen nedpackad, något som måste vara en throwback till vintagemodellen av bilen?

image image

Bilens bakdel skall även den utsmyckas, med två stora oljetunnor som kofångare! Jag var först lite osäker på vilken tunna som skulle sitta på vilken sida, men detta har lösts på ett snyggt sätt! De två tunnorna sätts på två ”piggar” vardera och som tur är så sitter piggarna på olika avstånd, så det blev till slut busenkelt att se vilken sida som skulle sitta var! Se bilder för referens:

image imagePiggarna har olika avstånd från varandra – smart!

Nu, klistermärken.

Denna modell använder lite mer än 40 klistermärken(!) för att den ska få önskat resultat. Att klistra fast dessa är det som tar längst tid, räkna med upp till 30-40 minuter beroende på skillz!

Instruktionerna är inte solklara när det gäller placering av dekaler och många kräver dessutom ganska krampaktig mönsterpassning, så ta det lugnt så ska det gå hur bra som helst.

image

En grej som jag upplevde som lite störande var att en del av Playmates Toys klassiska skulptering försvann när vissa klistermärken skulle sättas på plats. Se på denna sidodörr som exempel:

image image image imageEn del av dörrarnas skulptering försvinner bakom vissa klistermärken.

När du väl har klistrat, kämpat och klämt så är du färdig!
Så här ska det färdiga resultatet se ut:

image image image image

Överlag så gillar jag den här bilen, även fast det är svårt att veta vad som är fram och bak på den!
Men, bilen har en del lekfunktioner som är viktiga att ta upp och för att illustrera detta har jag kallat på Donatello, Raphael, Michelangelo och Leonardo!

Först ska Leonardo visa hur bilens ninjasparksfunktion fungerar:

image

Kåwabongaah! För att ta del av ninjasparksfunktionen så måste du dra i takets avgasrör så att en grå pinne med handtag sticker ut genom sidodörren!

image

Fäst sedan en figur där i och snurra den ett par varv medsols, sedan trycker du in den gråa pinnen och stänger sidodörren. När du sedan känner dig redo gör du enligt följande bilder:

image imageOBS: Playmates Toys vill understryka det faktum att detta inte är möjligt med alla figurer.
Men det funkade klockrent med en Leonardo från vintagelinjen. Just sayin’.

Michelangelo, vad säger du om takets kanonskjutare?

image

Pizzaaaaa!? Eller jag menar tjenare! Att skjuta ut den silvergråa projektilen ur denna puffra är busenkelt! Sikta på något (INTE NÅGON) och tryck in den trekantiga avfyringsknappen på kanonens topp! Ka-pow! Här på taket finns även en lucka för enkel in och utgång!

image image imageMundo till max!

Men vad har Raphael att säga till om bilens takräcken?

image

Yo! Det är jag som är den bittra surpuppan i gänget! Takets räcke är egentligen ingen lekfunktion, men det är ett grymt sätt att frakta ett tjugotal figurer med ett och samma fordon! Tvinga helt enkelt ett gäng figurers händer fast mot takräcket, de håller fast i det ganska hårt då det är aningen bredare än figurernas vanliga vapen!

image imageUtan problem kan Raphael hålla upp sin egna kroppsvikt med hjälp av takräckets bredd.

Sist men inte minst, Donatello, hur ser interiören ut?

image

Tjabba! Det är jag som är gängets nörd! Du kan komma in i denna Shellraiser med hjälp av tre dörrar; en taklucka, den tidigare nämnda sidodörren samt en dörr som sitter i fronten. Bilden ovan är tagen från sidodörren mot fronten. Bilden nedan är tagen från dörren i fronten och visar hela utrymmet inuti:

image imageÖH, VART ÄR RATTEN!?

Sådär. Där har vi en titt på hela bilen från alla vinklar. Om det dyker upp några spontana frågor så finns jag alltid tillgänglig via kommentarsfältet!

image

Betyg:
Storlek på bakhjul:
8/10. De är sjukt stora.

Antal klistermärken:
10/10. Alldeles för många? Nej. Jag gillar klistermärken.

Antal rattar:
0/10. Denna bil har ingen ratt.

Förmåga att frakta figurer:
10/10. Du får lätt in 15 figurer på varandra inuti och ett tjugotal kan hålla fast i något på utsidan.

Antal ingångar:
3/10. Alldeles för få. Det hade varit grymt om man kunde lyfta på taket som andra modeller i serien.

Slutpoäng:
31/50. En bil över medel, bra kompatibilitet med äldre figurer men det känns som att för mycket fokus har lagts på att få ninjasparksfunktionen att fungera utan problem. Och det gör den, om och om igen!

Brum brum, köp en Shellraiser från BR-Leksaker via länken här under:
KÖP EN SHELLRAISER FRÅN BR-LEKSAKER, DU FÅR FRI FRAKT!

