Ett stycke megagullig liten figur, coming up!

image

Metalhead, Donatellos hemmabygge från den nya tv-serien kommer i den numera folkkära förpackningen från Playmates Toys. Lila, grönt, gult och lite färgskvätt, för de tuffa kidsens skull!

image

Baksidan visar en snygg TMNT-logotyp, fler färger och små bilder på andra figurer i denna linjen. Precis som de andra figurerna i denna linjen (samt 90% av alla andra TMNT-linjer) finns det en liten karaktärsbeskrivning/biografi för Metalhead.

image(Klicka för en större bild)

Det enda klagomålet jag har när det kommer till förpackningen är som vanligt det där nedrans klistermärket som måste sitta på förpackningen, så folk i Europa fattar att det är en leksak som inte lämpar sig till alla åldrar.

Denna gång får vi även ett varningens finger höjt mot oss i form av ett extra klistermärke som varnar oss för att skjuta projektiler på våra ögon eller ansikten.

image

Just denna Metalhead sitter fast i sin förpackning med hjälp av någon slags ledad fisketråd, så var försiktig när du öppnar denna figur så att du inte råkar ha sönder något.

image

Inuti förpackningens plastbubbla finns som vanligt en liten ihopvikt broschyr som visar fler figurer och fordon ur Turtleslinjen från Playmates Toys, men jag tänker scanna in den en annan dag!

Nu till Metalhead:

image

Ok, first off the bat: Metalhead är skitgullig. Vilken jävla posterpojke för söta robotar. Jag har länge uppfattat honom som dryg och elak i sin blick, när jag såg de första bilderna på honom trodde jag att han skulle vara en ond liten robot som i Turtles In Time-spelet, men ack så fel jag hade!

image

Än en gång så är det ganska uppenbart att skulptörerna på Playmates Toys haft ett riktigt kalas när de tagit fram denna lilla krabat. Men jag har dock lite problem med ett par saker:

1. Benen är ihåliga, förmodligen för att spara på kostnaderna när det gäller plast och helgjutna grejor.
2. Metalhead har en action-feature som innebär att han kan skjuta ut en liten röd projektil ur sin högra hand. Det finns ingen fjäder i armen, som alla andra projektiler bygger på. Nej, detta är en så kallad ”finger flickin’ projectile”, alltså att du som leker med leksaken skall själv smätta ut projektilen för att den ska få fart. Detta är något som LEGO under en längre period kört med och något som är relativt svårt att förklara i text och bild, men du kommer förstå direkt när du har en Metalhead i handen.

imageIhåliga ben och fingersmättsmissil, ajaj.

När det kommer till artikulation så har jag hört ganska mycket dåligt om just Metalhead men att ha gått från att ena dagen leka med Leatherhead till att sedan leka med denna figur så är jag positivt överraskad än en gång! Huvud, axlar, händer, lår och knän har allt artikulation, en ganska tajt sådan för den delen!

Det är ganska lätt att posera Metalhead och han smälter in ganska bra.

image image

Hur står sig Metalhead ihop med andra robotar? Sjukt bra, enligt mig!

image
Robotic Rocksteady, TMNT 1993, Soundwave, Transformers 1984, Data, Star Trek TNG 1992,
Metalhead, TMNT 2013, Roboto, Masters Of the Universe 1985, AFC Blinky, Bucky O’Hare 1991.

Betyg:
Sötma:
10/10. Det finns nästan inget sötare.

Bentäthet:
2/10. Metalheads ben är ihåliga.

Fotbredd:
10/10. Fötterna är bredare än mina.

Färger:
8/10. Fem. Grå, svart, gul, röd och blå.

Förmåga att kunna titta snett uppåt:
10/10. Detta kan Metalhead göra.

Slutpoäng:
40/50. En av förra årets kanske bästa figurer.

Gör som tusentals andra, köp en Metalhead med hjälp av länken här under!
KÖP EN METALHEAD FRÅN BR-LEKSAKER!

