magiskamocsMOC betyder ”mint on card” och det är en benämning som betyder ungefär ”oöppnad”.

Jag har ett par TMNT mocs, men just denna sticker ut lite extra i mängden.

image

Leonardo är den näst bästa mutantsköldpaddsninjan i sina bästa tonår. Jag har alltid varit en Donatellokille, jag vet inte riktigt varför, men mja, han var väl nördigast liksom.
Leonardo är den klassiska ledartypen, översittaren. Hur transformerar man in det i leksaksform? Man gör honom till polis!

imageDen här kaxiga snuten är alltså Make My Day Leo. Kortet har en fantastisk illustration där vi ser Leonardo fajtas med Dirtbag, den militanta mullvaden!

image

Stöddig. Stark. Polisman. Jag vill ha en matchande fet jävla Highway Patrol-chopper som han kan glida runt med längst route 66 och knäppa bovar. Fyfan vad episkt!

imageimage

Hans tillbehör är lika vassa de, om något lite malplacerade?

Baddie Bustin’ Belt – Bältet med handklovar!
Sewerclub Nunchuku – Leonardos nuchuku?
Mutant Magnum – Pangpuffran från ‘murrcas favoritsnut, Dirty Har… Leonardo!
Polisskölden har inget officiellt namn, men jag kan ränka mig att den heter nåt i stil med ”Radical Retro Riot Shield”.

Spontana frågor:
Varför har Leonardo en nuchuku? Är det för att det är två ihopkedjade batonger?
Varför står det ”TP” på polisskölden? Är det toalettpapper?

imageBaksidan är en klassisk baksida från Teenage Mutant Ninja Turtles-figurer, de flesta känner igen stuket. Några kanske minns känslan av att tumma igenom leksaksaffärernas TMNT-figurer för att endast se att figuren de egentligen önskar inte finns där, men att det finns en lågupplöst bild på 1x1cm lokaliserad på baksidan av en oöppnad figur…

image

För varje figur så finns det en cool biografi som det är meningen att man ska klippa ut. Som tur är så har ingen gjort det på min figur.
Här får vi veta en hel del roliga saker, som Leos favoritbrott: Äta pizza med kniv och gaffel. FY FARAO!

image

Till höger om biografin så finns det en hel del rolig fakta för såna som mig, t.ex. att denna figur är producerad 1991 under licens av Playmates, att någon under 90-talet registrerat ”Make My Day Leo” som ett varumärke och att 0433770515534 är siffror i en streckkod.

image

En baksida på en oöppnad actionfigur är inte komplett utan snoppretningar om vad dina föräldrar måste köpa härnäst. Turtleslinjen var geniala när det gällde detta då de delade upp sina figurer i GODA och ONDA figurer. Här ovan ser vi ett axplock goda figurer som fanns tillgängliga 1991.

image

Och här är de onda figurerna som var aktuella då. Vi får även ta en närmare titt på tillbehören till Make My Day Leo. Dock är det nog foton på tillbehörens prototyper då de har silvriga detaljer. Inget som tog sig vidare ur något planeringsstadie! Intressant för nörden!

Hursomhelst så är det en helt fantastisk MOC och jag är glad att jag har den!

Så c’mon:

image

MAKE MY DAY!

