Jag hittade en låda i en bokhylla. Lådan innehöll en förpackning som jag köpte på IKEA i slutet av förra året. HUSET.

IMG_6986

HUSET är någon form av leksakskoncept från IKEA och förpackningen innehåller sex dockmöbler som är exakta kopior av populära klassiker från IKEA, i miniatyr. Typ.

Jag tror att hela setet kostade 129kr, men jag är osäker. Här är en överblick på vad som ligger inuti paketet:

IMG_6988

Det är ganska intetsägande för det otränade ögat, så jag tänkte snabbt gå igenom vilka möbler detta är.

IMG_6989KLIPPAN, soffa.

IMG_6991LACK(?), bord.

IMG_6992PS VÅGÖ, fåtölj.

IMG_6994FAMNIG HJÄRTA, kudde med världens längsta jävla lapp.

IMG_6996STOCKHOLM, matta.

Och nu, hela setets höjdpunkt:

IMG_6995EXPEDIT, allt-i-allo-förvaring och ett måste för alla skivsamlare!

Precis! Som de flesta kanske förstår så kan man ju inte tacka nej till en EXPEDIT-möbel i mindre skala, det är liksom praxis, speciellt nu när den är på väg ut ur IKEAs sortiment.

Lådan till själva plastleksakerna är täckt av utskurna kartongbitar som skulle kunna användas som ännu mer möblering till dockskåp eller dylikt, om så önskas. Jag har valt att inte peta ut dessa kartongbitar då jag inte är så sugen på att pilla kartongbitar ur min katts toalåda. Men så här ser det ut iallafall:

IMG_6997 IMG_6998 IMG_6999 IMG_7002

Jag är väldigt osäker på om kartongbitarna är lika ”odödliga IKEAklassiker” som de gjorda i lite mer robust material.

I helhet så ser allt ut så här:IMG_7004

Helt ärligt så är jag inte ett dugg intresserad av varken någon kramig kudde eller nån bakfyllepissgul industriellt formgiven plastfåtölj. Men EXPEDIT-möbeln gör det hela till en superb lekstund. Om jag hade varit en fantasilös frilandsjournalist så hade min recension avslutats med denna meningen:

IKEA HUSET är en kul kvart för både stora som små, men inte mer än så.
BETYG: 6/10Över medel.


Men ni som är frekventa här på bloggen vet att inte jag jobbar så. Istället valde jag att ta lite bilder. Jag är inte någon OUTSTANDING leksaksfotograf och jag har bara använt min mobilkamera för att ta dessa bilder, men det är tanken som räknas.

Bilderna visar hur General Warhawk ( Rambo ) har bjudit hem Waspax ( Sectaurs ) på ett par öl till sin nymöblerade ungkarlslya. Det ser bedrövligt ut.

IMG_7008 IMG_7010 IMG_7011 IMG_7009 IMG_7012 IMG_7015

Än en gång vill jag påpeka att jag inte är någon leksaksfotograf. Bilderna är oredigerade och tagna med en mobilkamera.

Och som SGT. Slaughter hade sagt:
The price of liberty is eternal vigilance.

