…eller SciFimässan som man säger här i Göteborg.

scificon

Som vanligt så var mässan en upplevelse som är svår att beskriva med ord. Dock så ska jag göra ett tappert försök.

Jag infann mig på plats runt 11:00 då jag som mässveteran är väl medveten om att kön vid öppning är nästintill omöjlig att ta sig fram i. För att undvika panikångest och skrikande ”nördflickor” med random primärfärg så köade jag i knappa 20 minuter.

IMG_6558När jag motvilligt pungat ut med 120kr för inträdet så blev jag lugn och såg att arrangörerna skärpt till sig sedan förra året. Det var faktiskt helt okej stämning i lokalen! Innan har det spelats ganska hög musik i form av Rymdimperiets marsch från Stjärnornas Krig eller liknande klyschig musik. Men! I år så var det bara enstaka bås som spelade lite halvlugn musik på en okej volym. Det var trevligare så!

Efter att ha lootat lite i första bästa bås så insåg jag en trevlig sak ganska så snabbt. Utbudet av leksaker från 70-, 80- och 90-talet hade dubblerats sedan tidigare år! Jag blev riktigt glad när jag såg att ett tjog utställare hade tagit med sig många udda grejor från forna dar.

IMG_6563Merparten av de äldre leksakerna var helt klart actionfigurer från Stjärnornas Krig. Det petar mig inte så mycket i ögonen, men priserna var ganska hutlösa så jag slog inte till på någon speciell figur, jag vill inte gärna kasta vatten på ockerkvarnen.

Men jag slog till på lite andra grejor, framförallt småsaker från linjer jag saknar. Så tillåt mig att få presentera:

HJÄLTES FANTASTISKA LOOT FRÅN THE SCANDINAVIAN SCI-FI, GAME & FILM CONVENTION 2014:IMG_6582

Vilket intro!
Jag hade ganska mycket tur och fann en hel del intressanta saker att skriva om. Ni kommer nog att få se en del av dessa saker senare i år.

IMG_6572Battle gear Bruce Wayne, Batman & Robin, Kenner, 1997.

Herrejävlar! Kolla in George Clooneys kropp! Vilken pumpad pajas.
Batman & Robin är ju tveklöst den sämsta Batmanfilmen någonsin, men denna figur tar ändå någon form av pris! Men det blir en hel del pluspoäng för den igenkännande skulpteringen på ansiktet. Bra jobbat Kenner!

IMG_6573Två kalkade killar, Bone Brigade / Ghost Batallion, Jasman INC, 1995.

Jag minns dessa från när jag lekte med en klasskamrat i 3:an. Han hade ett par såna här figurer som han hade fått av sin finska morfar under en seg sensommardag. De är i lite mindre skala än vad 90-talsfigurer vanligtvis var vilket gjorde dessa till perfekta offer för prickskytte med luftgevär. Jag har faktiskt försökt hitta mer info om dessa figurer men aldrig vetat vem som gjort de fram tills för ett litet tag sedan. Tack Google!

IMG_6574Bruce Sato från Dynamo-fordonet, M.A.S.K, Kenner, 1987.

Jag börjar få igång en ganska stor M.A.S.K-samling nu. Dock saknar jag fortfarande fordon, men jag har inte bråttom, de dyker upp när de dyker upp!

IMG_6576Revv, B.C. Bikers, Ace Novelty, 1993.

Helvete vad jag har letat efter en figur från denna härligt knepiga leksakslinje från -93. När jag först fick höra talas om den så blev jag förförd av tanken på dinosaurier och motorcyklar. Alltså det coolaste som finns på hela jorden. Revv ser ut som en förhistorisk Danny Zuko, vilket gör honom till en helt fantastisk jävel.

IMG_6578Zariganian, Laser Beasts, Hasbro, 1987.

Jag har inte förstått Battle och Laser Beast hajpen som finns just nu. Jag är inte alls familjär med dessa linjer och kan knappt något om dem, men när jag såg denna så kände jag direkt att jag skulle ha honom, för framtida referens. Framsidan på figuren pryds av en liten glaskula och inuti finns det en bild på någon form av galax(?). Zariganian är i sjukt fint skick och jag har faktiskt inte sett honom tidigare. Grymt!

IMG_6581Tyrannosaurus ”Junior T-Rex” Rex, Jurassic Park: The Lost World, Kenner, 1997.

Jag brukar sällan svänga mig med ord som ”omg” i verkligheten, men när jag såg denna så var det omöjligt att motstå: OMG.
Att se oöppnade (MOC) Jurassic Park-dinosaurier är sjukt ovanligt för mig och jag blev väldigt förvånad över den ytterst humana prissättningen. Det var en brittisk kille som mest stod och krängde Doctor Who-grejor för en billig peng som sålde den till mig. Tack!

Nu kan jag ligga och drömma sanndrömmar om nästa års mässa. Eller jag vettefan, jag kanske drar till Malmös motsvarighet!

