Detta är inlägg nummer 100, det firar vi med att ta en titt på något som redan förekommit några gånger här. Eh. Sorry! Men här är iallafall:

toweroftopPewpewpew!

Detta är ett playset som jag har haft väldigt länge. Om jag minns helt rätt så köpte min pappa denna till mig på en loppmarknad under ett tidigt 90-tal. Antagligen för en skrotsumma.

Jag hade ingen direkt koll på vad det var för något, mer än att jag kunde läsa att det stod ”MARVEL” på undersidan. Det gav mig inte så jättemycket.

IMG_6225Framsida.

Det är ett ganska stort lekset som är ganska läskigt. Man fattar ju inte vad det är typ! Är det en bunker? Är det ett högkvarter? Är det en hund i profil? Läskigt!
Framsidan bjuder på en mörkgrön/brun fasad med lite klistermärken, en ljusgrå hiss och ett skräckinjagande kanontorn (den korrekta svenska översättningen av engelskans ”turret”)!

IMG_6226Baksidan.

Här är det minst lika skräckinjagande. Under kanontornet uppenbarar sig ett kontrollrum med miljontals knappar och moduler. Underdelen innehåller en fängelsecell och ännu mer knappar och moduler. Hjälp!

Nu när vi har sett hela schabraket så tänkte jag visa de fem största delarna av leksetet:

IMG_6229Kanontornet, framsida.

Här kan de elaka figurerna ur Marvels sagor sitta och pumpa superhjältar fulla med bly! Hela denna del är avtagbar och med hjälp av fantasin så kan kanontornet fungera som en liten svävare eller dylikt. Längst fram på tornet så sitter det en liten svart plupp. Om du drar i den så fälls den brun/orangea stolen bakåt. Jag antar att det är en säkerhetsåtgärd för att förhindra tjuvkoppling eller liknande.

IMG_6230Kanontornet, inuti/baksida.

På insidan har den som manövrerar kanonerna full kontroll. De har ett sikte, tryckmätare och mer knappar än vad en superdator från 80-talet har!

Vi kikar vidare!

IMG_6231Baksidan, höger.

Här nere finns det ett litet kontrollrum med olika instrument som mäter alla möjliga mått. Centimeter, tum, tryck och mycket mer! Nu när jag tänker efter så liknar detta lekset mer och mer ett laboratorium eller liknande.

IMG_6236Hissen.

För att ta sig upp och ner mellan våningarna så vill superskurkarna inte ha någon trappa. De vill ju givetvis ha en hiss! Hissen åker upp och ner med hjälp av dig som leker. Det behövs ingen direkt kraftansträngning för att kunna flytta på hissen och den stannar där du vill att den ska stanna, med hjälp av gravitationen.

IMG_6240Fängelset, baksida.

För att få bukt på de goda superhjältarna så måste de använda sig av sitt inbyggda fängelse. Jag kan erkänna att det är denna del jag har lekt med mest i livet. Jag brukade stoppa in en velociraptor från Jurassic Park-linjen där och försöka återge öppningsscenen från den första filmen.

IMG_6239Fängelset, framsida.

Fängelset sett från framsidan av domedagstornet är rätt makabert. Superhjälten vet att han enkelt kan ta sig ut ur fängelset, men vet också att bara någon meter ovanför så sitter kanontornet, redo att skjuta. RIP in peace superhjälte.

IMG_6237Kontrollrummet, baksidan.

Okej. Detta rum är också ganska skojigt. Man får plats med rätt många figurer här och det ser fruktansvärt bra ut. Många möten, sista uppgörelser och hemska plot-twistar har försiggått här. Hemskheter!

Hela leksetet är fyllt av jäkligt fina klistermärken som känns som om 70-talet ville vara kvar på 80-talet. Här är några:

IMG_6241 IMG_6242 IMG_6244 IMG_6243IMG_6246(Undersidan.)

Fan vad jag älskar denna pjäs. Nu i vuxen ålder har jag ju uppenbarligen tagit reda på vad det är för ett fuskbygge. Den kompletta titeln på leksetet är ”Marvel Super Villains Tower of Doom Playset” och det är Mattel och Marvel som gjorde dessa. Det fick mig att faktiskt införskaffa några figurer som matchar:

IMG_6249Iron Man, Marvel Secret Wars, Mattel, 1984.

IMG_6248Magneto, Marvel Secret Wars, Mattel, 1984.

IMG_6250Baron Zemo, Marvel Secret Wars, Mattel, 1984.

IMG_6251Kang, Marvel Secret Wars, Mattel, 1984.

IMG_6253Doctor Doom, Marvel Secret Wars, Mattel, 1984.

Jag gillar hur figurerna verkligen ser vintage ut. Förenklade färger, lösningar med bälten och återanvändningen av t.ex. armar och ben. Och Iron Mans bröstvårtor.

För att en figur skall kunna klassas som komplett så krävs det att denne har en liten sköld. Skölden i sin tur är en liten ram som har en såndär 3D-bild i sig. Varje figur kom med ett par olika bilder. Jättekonstigt, men så här ser de ut:

IMG_6257

Så ser det helt enkelt ut. Avslutningsvis så vill jag varna alla för en liten ”hemlig lucka” som finns placerad på leksetets baksida:

IMG_6255 IMG_6254Hemliga luckan.

Om du stoppar någonting i den luckan så är det hejdå, för luckan leder till insidan av den gjutna plasten, ett ställe man inte hittar ut ur.

Då så. 100 inlägg! 1000000000 till!

IMG_6256RIP in peace!

