Dags att rota fram lite roliga saker ur skåpet, för den sjunde gången!

IMG_4527Sea Claw Batman, Batman the Animated Series, Kenner, 1994.

Denna Batman-figur har hängt med mig väldigt länge. Egentligen så skall denna figur ha en svinkonstig ryggsäck/u-båt/andningstank, men jag har förlagt min någonstans. Förmodligen i en svart sopsäck under de mörka åren av mitt samlande (när det inte var ”coolt” med leksaker. Wat.).

Jag tycker om den starka kontrasten mellan gul och svart samt att bröstloggan verkligen står ut på denna figur. Riktigt fin.

IMG_4528Spidrax, Sectaurs, Coleco, 1984.

Denna figur är egentligen inte min längre, den är såld till en mycket fin kille i superfacebookgruppen ”Köp/sälj/byt/stjäl actionfigurer”. Du som läser denna blogg bör verkligen bli medlem i den gruppen, den har utvecklats till en riktigt fin grupp! Det finns både kändisar och fynd!

Jag kommer garanterat skaffa fler Sectaursfigurer, för det är en jäkligt schysst linje. Tyvärr är den ganska svår att få tag på här i Sverige och jag har inte vågat köpa nåt overseas ÄN. Men det kommer när det kommer!

IMG_4529Webstor, He-Man and the Masters of the Universe, Mattel, 1984.

Detta är Webstor. Det var han som startade världens första e-butik. Där kunde man handla t.ex. röda bälten, svarta speedos i finaste lemurpäls och boots.

Nej, jag ljuger. Webstor är en figur från He-Manuniversumet och han syntes ofta med Kobra Khan, den gamle spjuvern. Värt att nämna är att Webstor är en av de få karaktärer som även figurerar i She-Ras serie med samma namn. Intressant.

IMG_4530Shogun Shredder, Teenage Mutant Ninja Turtles, Playmates, 1993.

Det är fan märkligt hur svår den där jävla Shredder är att återskapa i leksaksform. Jag har sett customleksaker som är jäkligt fina, men aldrig något officiellt. Super Shredder är ganska cool, men den är fortfarande inte så lik karaktären från filmen. Riktigt märkligt.

Min figur saknar sitt ena lårskydd, stackaren. Vi får hoppas att han inte ska stå målvakt i innebandy.

IMG_4531Hammerhead, Star Wars, Kenner, 1978.

Mm, en av de mest obskyra karaktärerna från Star Wars-universumet. Hans egentliga namn är Momaw Nadon och är enligt ”Expanded Universe”-material en vänlig själ som brukar vattna blommor och dricka öl på morgonen. För ärligt talat, han dyker upp i första filmen under cantinascenen på Tatooine. Obi-Wan och Luke besöker denna bar på morgonen. Det är rätt sjukt att de har serveringstillstånd så tidigt.

Imorgon ska jag dricka sprit, så jag avslutar med en härlig bit som en ode till Hammerhead. Lev väl, lille vän!

