Nämen. Vad är det här? En bild från en film? Men vilken film kan det vara?
En man som springer i fjärran? I ett inlägg som är märkt ”En svensk actionfigur”?

Javisst.

Detta är Dieter Stark, en karaktär som porträtteras av Peter Stormare i filmen ”Jurassic Park: The Lost World”.Under 90-talet så gjorde Peter Stormare en hel del små biroller av mindre betydelse i olika filmer, framförallt filmer med ganska stor budget, konstigt nog. Oftast blir det en roll som rysk eller tysk. Länge trodde jag att ”Dieter Stark” var ännu en tysk roll (fastän Peter svär på svenska i filmen) men så är inte fallet! Faktum är att karaktären faktiskt är svensk vilket gör detta ännu bättre.

Ta en titt på Kenners version av Dieter:

IMG_4511Dieter Stark, Jurassic Park: The Lost World, Kenner, 1996.

I vanlig ordning när det kommer till biroller så är inte likheten 100%, men det är skitsamma, det är en actionfigur av den svenskaste skådespelaren av dem alla! Undrar om Peter själv vet att han är en actionfigur? Hm. Jag får ringa och fråga honom.

IMG_4510Dieter arbetar för monsterföretaget INGen. Tydligen är de väldigt stolta över att ha en sån perfekt man som Dieter anställd eftersom de faktiskt har brännmärkt sin företagslogotyp på sin anställdes ena arm:

IMG_4513

Som vanligt bjuder Kennerfiguren på en klassisk artikulation och även en midja som är likadan som på MOTU-figurer – en fjädrad sådan.

IMG_4514Alltså. Jag tycker att det är jävligt coolt att denna figuren existerar och att en sådan obskyr karaktär som Peter Stormares får plats i rampljuset även i barns händer – priceless. Jag funderar på att ta med mig denna figuren vart jag än går i hopp om att stöta på Peter själv, för att få en kommentar.

Och här, en bild så man kan få lite koll på storleken:

IMG_4515Övre raden från vänster: Ray Stantz, The Real Ghostbusters, Foot soldier, TMNT, Tri-Clops, MOTU, Robin, Batman the Animated Series. Främsta raden från vänster: Battle droid, Star Wars, Chewbacca, Star Wars, Deadeye Duck, Bucky O’Hare, Flint, G.I. Joe/Action Force.

Jag tycker som sagt att detta är en episk figur. Förfan Peter, hör av dig!

IMG_4512PS. Jag upptäckte i efterhand hur jävla löjliga de där krukorna med plastväxter ser ut. Jag köpte de på Jysk bara för denna recensionen, men jag ångrar ingenting.

