Eller världens längsta rubrik. Det är en tolkningsfråga.

Hur som helst, oh lord, äntligen har jag fått lägga mina svettiga labbar på den här majestätiska pjäsen:

IMG_4308Det första som slår mig, förutom priset på 299kr (BR-Leksaker), är lådans storlek. Det är inte en bjässe till box, tvärtom, den är ganska petite.

IMG_4309Inuti lådan finner vi direkt en plastig pizzabox med fyra gråa stötdämpare. Dessa kommer inte förekomma något mer på bilder, så njut av dem medan du kan.

IMG_4310

Under den plastiga fyrkanten ligger det en plastpåse med klistermärken, instruktioner, en reklamlapp och fyra bruna, cirkulära plastbitar.

Att fästa klistermärkena var busenkelt. Här är ett par bilder tagna under processen:

IMG_4311IMG_4312 IMG_4314IMG_4315Sådärja! Busenkelt.

Nu när alla klistermärken är på plats och vi har följt instruktionerna till punkt och pricka är det helt enkelt dags att beskåda detta lekset i sin fulla prakt!

IMG_4318Jag har medvetet valt ett litet suddigt foto för att vi ska kunna fokusera på alla fantastiska detaljer i lugn och ro. Vi startar med botten:

IMG_4319 IMG_4321Alltså, herrejävlar. Denna detaljrikedom har jag inte sett sedan 90-talet. Teenage Mutant Ninja Turtles är ju en känd linje just för denna sakens skull, att hitta det där lilla extra som gör detta till en exceptionell leksak.

Jag fattar inte riktigt själv att skulpteringen är såpass detaljrik som den är. Bara för denna bottenplatta hade jag kunnat betala 3ookr för, helt seriöst.

IMG_4322Gatuplan ser också ganska bra ut med individuellt skulpterade gatstenar och brunnslock. En trevlig syn då jag ständigt söker nya backdrops till mitt ”Fem slumpvist valda figurer”-segment (1, 2, 3, 4, 5 och 6) här på bloggen. Detta lekset kommer nog att användas frekvent just för den sakens skull, just för att den är såpass enkel att plocka fram och tillbaka igen.

IMG_4323Längst upp så har sköldpaddorna en helt egen pizzeria som de kan beställa isglasspizza med ansjovis, boxhandskar, graviditetstest, champinjoner och mozzarella! Eh.

Till vänster syns även en lamppost som är fjädrad så att man kan använda den som en Turtle-katapult. Tyvärr är denna funktion helt omöjlig att fånga på bild, men jag antar att ni förstår vad jag menar. Som belöning för att ni är så förstående har jag poserat enbart mänskliga TMNT-figurer i detta lekset:

IMG_4325Det finns ju ändå ett par människor i Sköldpaddsvärlden. I regel finns det ju mer människor än sköldpaddor, men ändå var det lite trixigt att fixa denna bild. Nåja.

Nu vet jag vad du tänker. ”Varför finns det inget bord?”. Eller? Hm. Ja, iallafall. Om man vrider leksetet och tittar på den högra sidan så finner du detta:

IMG_4327Javisst! Playmates har lyckats dölja ännu en lekfunktion i denna baddare till best!

IMG_4328Detta bord fungerar på två sätt, dels så kan du fästa bordet i någon av de TRE större hålen som du kanske har lagt märke till på bilderna ovan. Det är en klassisk pizza-shooter, men fungerar också sjukt bra som servering.

IMG_4329När du har lekt klart med leksetet så kan du hur enkelt som helst bara fälla ihop det till en pizzabox. Detta är en bild på framsidan.

IMG_4330Detta är en bild på baksidan.

Jag tycker om detta playset. Anledningen är ganska enkel: Denna leksak är kul. Du hittar nya funktioner och detaljer hela tiden och den är så enkel att fälla ut och fälla ihop! Ett solklart köp, om du kan avvara 299kr.

Och nu till lite dystrare nyheter:
Playmates har beslutat att de ska sluta producera detta lekset pga. att många föräldrar klagat på barn som klämt sig samt att den varit ganska dyr att göra. Mitt tips är att plocka upp denna leksak innan julruschen, för sen är den nog fanimej slut för evigt.

Gör det bara.

