Jag har funderat på att skriva detta inlägg skitlänge. Jag vet inte varför jag har skjutit på det under en så lång period. Jag tror att det kan bero på att det är svårt att fånga just fordon på bild. Det är nog enklare med video. I framtiden ska jag nog styra upp lite fler videos. Min youtubekanal är ganska tom för tillfället. Sorry.

Nåja. Tills dess att jag får tummen ur så får ni hålla tillgodo med detta! Idag ska vi helt enkelt ta en titt på lite fräcka fordon. Vi ska ta en titt på vad dessa actionfigurer helst kör runt i:

IMG_4090

Jag ska försöka hålla min text till ett minimum. VI inleder med en obskyr klassiker.

Coffin car, Little Dracula, Bandai, 1991:

IMG_4091

Little Dracula har förekommit på bloggen innan. Framförallt i monsterinlägget som handlade om obskyra figurer.

Denna kista är ett perfekt ställe att förvara din Little Dracula-figur.

IMG_4096

Men vänta lite nu? Handlade inte detta inlägg om fordon? Jomenvisst! Kolla här:

IMG_4092 IMG_4094

Mmmm… Denna kista kan man vika ut till en riktigt fet liten hotrod som Lill-Dracula kan köra omkring i. Den har även ett par fräscha vingar som sticker ut under sidorna!

Men. En sak tycker jag är viktig när det gäller actionfigurers fordon. Klistermärken.

IMG_4095

Kistbilen har ett par klistermärken, men det mest anmärkningsvärda är lätt det klistermärke som sitter bakom förarens sittplats. Det är helt enkelt Little Dracula-logotypen och lite grafik som indikerar att det är en vadderad kista.

Detta fordon är väldigt svårt att få tag på i det skick jag har, vilket gör den till en liten speciell del av min personliga samling. Men som jag brukar säga, otillgänglighet behöver inte betyda att något är dyrt! Om du har något där hemma som du själv anser är en raritet, googla innan du säljer, du vinner mer på det.

Vi tar oss vidare.

Foot Cruiser, Teenage Mutant Ninja Turtles, Playmates, 1989:

IMG_4097

Nu börjar ni kanske förstå hur svårt det kan vara att försöka fota fordon. Det är svårt att visa upp hela härligheten på samma gång, speciellt när jag saknar ett fototält. Kanske kan det bli någon form av framtida investering? Nåja.

IMG_4098

Detta fordon har jag väldigt starka minnen till för det första så är det en stor bil, med lite tålamod kan du lätt fylla bilen med fem-sex figurer. Det är rätt många figurer.

En sak som gör detta fordon lite mer speciellt är hjulen. Dessa kan du med lätt kraft vika undan, för att ge bilen en svävande effekt.

IMG_4100

Steg 1: Fäll in hjulet.

IMG_4101

Steg 2: Fäll ner det supercoola hjulhus-skyddet över hjulet.

IMG_4102

Steg 3: Se hur fotkryssaren ser sjukt mycket fräckare ut.

IMG_4103

Åh… Nåja. Låt oss ta en titt på klistermärkena som pryder denna bil!

IMG_4104 IMG_4105 IMG_4099Detta fordon är fyllt av klistermärken. Allt från sköldpaddsskändande vimplar till handskfack. Bilderna går att klicka på, om du vill begrunda klistermärkena i lite större storlek.

Efter denna hysteriskt färgglada amerikanare så är det dags för något lite mer ”classy”. Eller hur?

Batmobile, Batman the Animated Series, Kenner, 1993:

IMG_4106

Denna lyxiga limousine körs av ingen mindre än den uppenbara Batman själv. Denna gigantiska pjäs saknar tyvärr en viktig del och det är hyttens glas. Om du har ett sånt till övers så får du mer än gärna höra av dig till mig.

IMG_4107

Batman sitter väldigt bekvämt i denna bil och kan enkelt rädda Gothams gator från ondska. Men om faran hotar ovanför Gothams gator? Well. Batman’s got that covered…

IMG_4110IMG_4111Jepp. Med ett enkelt litet ryck så drar man helt enkelt ut hytten ur bilen och vips, så har du ett litet enmansflygplan. Fiffigt va?

På klistermärkesfronten så blir det tyvärr lite tråkigare.

IMG_4108Både bilen och flygplanet har denna logotyp fastklistrade på sig. Även ljus är klistermärken. Inga döda sköldpaddor denna gången…

Nästa fordon, tack!

Ecto 1, The Real Ghostbusters, Kenner, 1984.

IMG_4113

Ecto 1. En rejäl bit av både populärkultur och ett bevis på skådespelaren Dan Aykroyds fantastiska bilvetskap. När de skulle börja filma så var han väldigt bestämd på sin sak. Den ikoniska bilen skulle promt vara en Cadillac Fleetwood Professional Chassis från 1959. En ambulans. Många tror att det är någon form av likbil, men det stämmer inte.

Extra nördfakta: Dan Aykroyd ville att bilen skulle vara svart, men efter att kinematografen Laszlo Kovacs läst manuset där bilen beskrevs som svart så informerade han Dan om att det var en dum idé.
Varför? Jo. Det hade inte sett så bra ut på film med en svart bil när hälften av filmen är inspelad kvälls- och nattetid.

IMG_4115Min Ecto 1 är lite sliten, men för en snart 30 år gammal leksak är den ändå i förvånansvärt bra skick.

IMG_4116Bilens framdörrar samt bagage kan öppnas, en kul detalj som andra bilar saknar. Jag tror att det beror på att den inte har ett öppet tak som många andra bilar har, speciellt i detta blogginlägg.

Jag tror inte ens att jag behöver kommentera klistermärkena på denna bil. De är ju trots allt ikoniska.

IMG_4117

Bakluckans fönster, nummerplåtar och logotyper, det är det som pryder denna bil. Det fanns ett inkluderat klistermärkesark med slajm som man kunde sätta fast på bilen i en senare utgåva som heter ”ECTO-1A”, men detta är den tidiga utgåvan utan extra klistermärken. Här är länk till en fotoreferens.

Jag känner mig ärad att ha denna bil hos mig. Men nästa bil är också rätt fin.

Bush Devil Tracker, Jurassic Park, Kenner, 1993.

IMG_4118Trots namnet, Bush Devil Tracker, så är detta en rätt söt liten jeep. Den har plats för två figurer i framsätet och en tredje som kan stå bakom och avfyra en gul missil mot dinosaurier. Precis som i filmen. Eller?

IMG_4120IMG_4121IMG_4122

Passagerarsätet har en utdragbar stol, vilket är ganska tufft. Det påminner ganska mycket om infångningsscenen i Jurassic Park: The Lost World när InGen försöker fånga in lite dinosaurier för att kunna bygga en fin äventyrspark på fastlandet. Kan det bero på denna leksak? Jag hoppas det.

Som ni ser så saknar denna förhistoriska jeep klistermärken. Är den okomplett? Knappast. Det finns klistermärken:

IMG_4123Javisst jävlar ja! Jag har lådan till denna jeep. Klistermärkena ligger där inuti, men de är kvar på sitt klistermärkesark.

Så här ser lådan ut i sin fulla prakt:

IMG_4124Och så här ser baksidan ut:

IMG_4125

En viktig detalj på baksidan är givetvis denna:

IMG_4127Sådär.

För att avsluta detta långa och fotofyllda blogginlägg så försöker jag helt enkelt återskapa bilden på baksidan, med lite extra dinosaurier från Jurassic Park, Jurassic Park: The Lost World och Dino-Riders.

IMG_4130

Detta inlägg blev visst lite längre än vad jag hade förväntat mig. Men för att avsluta så sammanfattar jag lite av det vi sett och det vi lärt oss:

Vampyrer sover i kistor, muterade noshörningar kör helst amerikanskt, är du rik åker du limousine, Dan Aykroyd är en bilfantast och i filmen Jurassic Park så skjuter de dinosaurier med missiler.

Givetvis så skadades inga dinosaurier under detta blogginlägg.

IMG_4131

Översta raden från vänster:
Velociraptor, Jurassic Park, Kenner, 1993.
Velociraptor, Jurassic Park: The Lost World, Kenner, 1997.
Young Tyrannosaurus Rex, Jurassic Park, Kenner, 1993.
Främre raden:
Deinonychus, Dino-Riders, TYCO, 1987.
Triceratops, Dino-Riders, TYCO, 1987.

