Det är dags för en nischad special av detta segment tycker jag, så idag ska vi ta en titt på robotar, för det är coolt.

IMG_4056IG-88, Star Wars: The Empire Strikes Back, Kenner, 1980.

Denna figur är rätt så imponerande egentligen. Den är längre än självaste Darth Vader, är slankare än kokainLeia och står bäst av alla andra figurer från de äldre Star Wars-figurerna. För den som inte kan så mycket om Star Wars så bör ni veta att denna robot, IG-88, är en sadistisk och kall slaktare. Han saknar de spärrar som vanliga robotar och människor har. En skrämmande syn.

IMG_4057Roboto, He-Man and the Masters of the Universe, Mattel, 1985.

Jag kan ganska lite om He-Manfigurer, framförallt olika varianter. Men lite kan jag! Detta är Roboto, en jäkligt tuff figur. När man vrider hans torso så snurrar alla kugghjulen som han har inuti sig, hans högra hand går att byta ut mot en laserpistol, en yxa och en klo.

Faktum är att Roboto är den ultimata figurer på många sätt. Han är resultatet av en tävling i den amerikanska He-Mantidningen. Man skulle helt enkelt rita och beskriva hur man ville att en figur skulle se ut och hade man riktigt stor tur, som den lilla killen Peter Sischo hade, så skulle Mattel helt enkelt ”göra” figuren. Tack!

IMG_4054Fugitoid, Teenage Mutant Ninja Turtles, Playmates, 1990.

Denna lilla söta krabat är en del av TMNT-universumet som föregick i den amerikanska Turtlesblaskan under slutet av 80-talet till mitten av 90-talet. Fugitoid är en liten rädd robot som stundvis visar att vänner går före rädslan. Just denna figur är ganska sliten, så jag låter min katt leka med honom. Det är väl normalt?

IMG_4055A.F.C. Blinky, Bucky O’Hare, Hasbro, 1990.

Lille Blinky är på många sätt lik Fugitoid, förutom att han är en ”regular” i det fantastiska tv-programmet ”Bucky O’Hare” från 1990. Jag har länge sökt efter just figurer från Bucky-linjen, men det är svårt. Det känns som en sån linje där folk antingen lekt sönder figurerna eller helt enkelt slängt dem. Ett av mina första blogginlägg handlade om en figur från Bucky O’Hare-linjen, så det ligger mig ganska varmt om hjärtat.

IMG_4053Stalker, Transformers G1, Hasbro / Takara, 1992.

Trodde du verkligen att denna listan saknade Transformers? Ja, det gjorde den, för jag hittade inga fler robotar från olika linjer. Jag menar, TMNT-linjen har fler än en liten robot, alla fotsoldater och Mousers är ju robotar! Och Star Wars? Fullt av robotar och droider. Nåja.

Detta är Stalker, han är ganska turkos och rosa. Han kom endast till europa under 90-talet, vilket var nån konstig marknadsföringsplan från Hasbro.

Det var det! Vinkevink!

