Oj, wow, femte gången? Alltså. Jag älskar att ta fem random figurer och skriva om dem, men vad tycker ni som läser?

Nåja, let’s go!

IMG_3926Sgt ”T-Rex” Turner, Jurassic Park: Dino Trackers, 1993, Kenner.

Den andra vågen i den fruktansvärt populära Jurassic Park-linjen var, well… Inte så jättebra. Själva vågen bestod av repaints av den första vågen samt två spin-offlinjer: Dino Tracker och Evil Raiders. Helt värdelöst, men vem gillar inte en silvrig dinosaurieskötare med riktigt sköna polisonger?

IMG_3927Carey Mahoney, Police Academy, Kenner, 1989.

Police Academy-linjen var en kortlivad och jävligt schysst leksakslinje. Lite sådär halvudda som ni vet att jag tycker om. Det blev ganska många figurer och lekset gjorda för linjen, men tyvärr så svek försäljningssiffrorna med tanke på samtida linjer. Det hade kunnat bli hur knasiga varianter som helst, men tyvärr, den amerikanska barnleken ville ha leksaker med hjul. MAHOOOONEYYYYYY!

IMG_3921Bonehead, Toxic Crusaders, Playmates, 1991.

Toxic Crusaders är så jäkla schyssta. Baserade på en halvsunkig mjukporrskräckis med undertoner av radioaktivt avfall doftar det succé, tänkte stjärnorna bakom detta. De valde att vinkla fulgrunkan Toxic till en hälsosam miljökämpe och tillsammans med lite vänner så fixar de biffen. Men de måste ju såklart ha någon att fajtas mot och det är här Bonehead kommer in i bilden!

Jag är lite svag för självlysande plast och Toxic-linjen fullkomligt droppar av självlysande tillbehör och figurer. Boneheads huvud inte bara lyser i mörker, han är även den personen man inte vill träffa i en mörk gränd.

IMG_3923IMG_3924Mail Fraud Ghost, The Real Ghostbusters, 1988.

Denna figur fick två bilder, jag antar att det är uppenbart varför.

Jag tycker verkligen om Haunted humans-vågen från Ghostbusterslinjen, den visar en sån jäkla innovation bland skulptörerna på Kenner. Det måste ha varit riktigt roligt att få sitta och testa prototyper hela dagarna. Nästa lika roligt som att jobba för Playmates under 90-talet…

IMG_3922Daniel San, Karate Kid, Remco, 1986.

För några veckor sedan var jag på en nostalgi- och leksaksmässa i Göteborg och träffade på en skojare som ville att jag skulle punga ut 150kr för hans okompletta och missfärgade Karate kid-figurer. Jag tänkte länge, men nekade i sista sekund. Dels för att det inte ingick i min budget, men framförallt för att jag inte känner till Remco som företag. Jag vet, det är lite töntigt, men sån är jag.

Daniel San är iallafall en skön kille med lite actionfeatures. Trycker man upp hans högra arm och klickar på en liten spak i ryggen så slår han med all sin kraft nedåt med armen. Detsamma gäller för höger ben, om man har benet i en stående position, som på bilden, så kan man med hjälp av en liten knapp på ryggen svinga upp benet i en finfin transpark!

Det var detta för denna gången, men tänk på detta:

