oppet-archivez

Guldkorn är ju en liten del av bloggen där jag tipsar om lite olika ställen på internet som man kan göra fynd eller ha en rolig stund för sig själv. Denna gång bjuder jag på något som jag hoppas att de flesta känner till, men som inte alla riktigt har förstått helheten.

Klicka här för att ta dig till lycka.

Öppet arkiv är SVT:s egna sätt att öppna upp sig och bjuda på sig själva en stund. Om jag har förstått hela konceptet rätt så lägger de flitiga människorna bakom detta upp programserier, tv-filmer och andra viktiga delar av Sveriges Television som sänts innan den 30:e juni 2005 (p.g.a. av rättsliga och respektfulla skäl). För mig personligen så känns det som att jag äntligen kan visa folk VARFÖR jag väljer att med ett leende på läpparna betala min tv-avgift. Jag kan peka på en sida och säga ”kolla här” och samtidigt låta SVT:s öga för design och kvalité tala för sig själv.

Det bästa med det öppna arkivet är i mitt tycke två saker:

1. Sidan är fortfarande ung. Vänta och se, snart kommer även dina nostalgiknölar att masseras.

2. Alla säsonger av Varan-TV ligger ute. Bara det gör detta till årets allra vassaste guldkorn.

Tack SVT.

