Idag är det dags för en liten slumpvis vald loot från min hylla igen! Denna gången är det inte så mycket 90-tal, så utan vidare fördröjning:

IMG_3194Rokkon, Masters of the universe, Mattel, 1985.

Rokkon är en såndär rolig figur som jag aldrig hade som liten. Ärligt talat så hade jag inga MOTU-figurer, jag är nog lite för liten för det. Så nu i efterhand känns det halvaktuellt att åtminstone ha första vågen samt Rokkon och hans kompanjon Stonedar.

Rokkon är en stenkille, precis som General Traag från TMNT. Just min Rokkon är fin i lederna och har sin puffra.

IMG_3193Egon Spengler, The real Ghostbusters, Kenner/Columbia Pictures, 1987.

Egon är och kommer alltid förbli min absoluta favoritspökjägare. Jag tror att det är hans nördiga utseende blandat med hans intelligens och grava autism som gör honom mest intressant.

Just denna figur levereras med en gimmick. Trycker du armen som sticker ut mot kroppen så flyger den babyblåa slipsen utåt samtidigt som Egons hals får helt nya proportioner i samband med en lagom gapande mun.

IMG_3192Luke Skywalker in Stormtrooper disguise, Star Wars POTF(den riktiga), Kenner, 1984.

Denna figur har alltid tilltalat mig på något udda vänster. Som om den har fattats mig, som om jag sett den som ung men aldrig fattat vinkeln. Jag måste ha sett den hemma hos någon som liten antar jag…

Min figur saknar hjälm och ansiktet är förvånansvärt likt skådespelardvärgen Andre Arrudas. Knäppt. Värt att nämna är ju att Luke i Stormtruppsdräkt är den enda figuren från POTF-linjen som inte är från Jedins Återkomst. Visst, det finns nåt undantag när det gäller Han Solo i carbonit, men carboniten finns i Jedins Återkomst också.

IMG_3190Hood, Thunderbirds, Matchbox, 1992.

Detta är en riktigt knepig figur som bara följde med i en konstig leksakslot jag budade hem på Tradera. Jag kan ingenting om figuren och jag känner inte igen honom från serien. Å andra sidan så kan jag nog ärligt säga att det var ca: 18 år sedan jag kollade på ett avsnitt av Thunderbirds. Kanske ligger det uppe något på Youtube?

Hursomhelst är detta min första figur från tillverkaren Matchbox och jag måste säga, den ser inte jättecrap ut.

IMG_3189Bruce Sato, M.A.S.K, Kenner, 1985.

Min ända erfarenhet när det kommer till M.A.S.K-figurer var att jag fick en Vandal från Split-seconds-vågen när jag var på High Chaparral ca: 1993. Det var en fantastisk sommar och när jag kom hem så hade mina vänner aldrig sett något liknande. Som de flesta vet så kom ju Split-second-vågen fullpackad med skojsigheter, men den största ögonöppnaren var ju att man fick två exakt likadant skulpterade figurer, men den ena var av en ”genomskinlig” karaktär, vilket gjorde att leksaken fick dubbelt lekvärde.

Min ”genomskinliga” Floyd Malloy fick ett bittert öde till slut. Han var lilaaktig i sin färg vilket gjorde att om man la figuren på sin nattlampa så lyste rummet lila.

Jag gjorde detta en natt och lampans värme hade smält honom så att han såg ut som ett U. Kroppens mitt hade förkolnats och när jag försökte vrida hans ena arm så smulades kroppen sönder.

Åh Floyd-klon, vila i frid. Må din lila plast regna i himlen.

