Jag var på loppis i helgen och fyndade tre fantastiskt vackra pjäser från 1983.

IMG_2643

Dessa fantastiskt vackra lådor innehåller varsin byggmodell ”att trycka ihop”. En Toyota Gr.5 TURBO Celica, En Lamborghini Countach och en Ferrari 512 BOXER berlina. Eller hur fan nu det stavas.

IMG_2663

Baksidan är minst lika fantastisk. Klassisk åttiotalstypografi med silver, rött, gult och färgbild.

IMG_2644

Vad innehåller lådan då? Vi offrar Toyotan och ser vad som döljer sig.

IMG_2645

Lådan innehåller tre plastiga färger och ett ark med klistermärken. En röd del med kaross, en blå del med underrede, stötdämpare och instrumentbräda och en svart del med däck, ratt och sittplatser. Den svarta är av ett lite mjukare material. När vi pillat bort plasten som vi inte vill ha ser det ut så här:

IMG_2646

Arket med klistermärken släppte direkt från skyddspappret under. Jag anar ugglor i mossen…

IMG_2649

Sakta men säkert knipsar man ihop modellen på ett enkelt sätt och då ser det ut så här:

IMG_2650IMG_2651

Sist men inte minst är det dags för dekalappliceringen.
Som sagt så anade jag ugglor i mossen, så jag antar att det är typiska klistermärken som medföljde många byggmodeller på 60-, 70- och 80-talet. Alltså såna som man skall klippa ut, fukta med vatten och sedan sätta fast med hjälp av en pincett.
Vi börjar med att klippa ut en dekal och sedan ser vart den ska passa.

IMG_2652

Efter detta lägger vi ner dekalen i en liten skål med vatten.

IMG_2653

Efter ett tag, testa med din pincett och se utifall dekalen släpper. Det gjorde min, jag hade rätt.

IMG_2654

Fukta lite lätt på underlaget som du vill fästa dekalen.

IMG_2655

Applicera dekalen med hjälp av pincetten. Eftersom underlaget är blött så borde det vara ganska enkelt att sätta dit dekalen.
Repetera detta tills önskat antal dekaler är på plats.

IMG_2657IMG_2659

Jag tröttnade efter två klistermärken då jag insåg den slående likheten mellan min fysiska bil och bilderna på kartongen.
Så här ser mitt slutgiltiga resultat ut jämfört med bilden på kartongen:

IMG_2661IMG_2660IMG_2664

Näe.
Nu tar vi och styr upp detta jävla vraket till leksak med:

Hjältes guide till att göra en besvikelse till en belåtenhet!

Steg 1:
Placera en förare i bilen. Jag väljer att demolera en bootleggad Manta force(?) och limmar enkelt fast den guldiga föraren i bilen.

IMG_2666

Steg 2:
Skrapa bort dekalerna från karossen, som du omsorgsfullt fäst på din bil för bara några minuter sedan.

IMG_2667

Steg 3:
Måla om biljäveln i en snygg färg och komplettera med ett coolt klistermärke.

IMG_2668

Steg 4:

???????????????

Steg 5:
Profitera och häpna andra figurer i samma skala.

IMG_2670

På bilden ser vi: Two-Face, Leonardo, Luke Skywalker, en Tie-Fighterpilot, Batman, en figur från Micro Machines samt en Ugnaught.
Alla har tappat hakan.
Du också.

