Idag har jag varit på Retrospelsmässan i Göteborg. Jag har inte besökt mässan under tidigare år då jag alltid lyckats dubbelboka mig. Men i år har jag sadlat om mitt fokus.

Om jag inte känt människor som stod relativt nära entrén så hade jag nog fått köa i flera timmar, för vi var rätt många som var sugna på att hälsa på gamla spel. Jag har ingen officiell siffra på besökarantalet, men jag gissar på 10 000 människor, minst.

Jag tar för givet att bloggosfären myllrar med fynd och bilder från mässan, så jag väljer att fokusera mitt skrivande på en speciell utställare på plats.

hisnameislove

Love var placerad till höger om scen, vid pärlplatteavdelningen, mitt emot retrospelsutställningen. Denna fantastiska konstnär valde att visa sitt nya verk ”R-Kaid-42” (Arcade for two).

Om jag har förstått det hela rätt så är ”R-Kaid-42” en liten MAME-maskin (Multiple Arcade Machine Emulator) med trådlösa joysticks. Maskinen är  tillverkad i valnötsträ och ser helt fantastisk ut. Tyvärr har jag ingen bra foto då det under merparten var ganska mörkt i Loves hörna, så håll tillgodo med denna teaserbild Love själv har tagit:

R-Kaid-42” är inte bara en vacker arkadmaskin, den är även smidigt designad. Du kan snabbt och enkelt flippa ihop den till ett litet paket, detta tack vare en oslagbar konstruktion med avtagbara joystick-skaft och välplacerade magneter i konstruktionens träramar.

Love hade givetvis med sig sin oslagbara ”Pixelvision”, en skärm som hämtat inspiration från både sovjet och sent 70-tal.

Jag kan inte mer än att häpna över denna skickliga designer och hoppas Love Hultén det bästa av allt.

Gör alla en tjänst och tappa hakan till:
www.lovehulten.com

