20130220-014633.jpg

Kenner var ett företag som i min värld är helt otroligt. Jag tänker inte tråka ut er med all den fakta jag känner till om företaget, så jag drar det hela relativt fort.

Företaget startades 1947. En av deras första produkter var en leksakspistol som sprutade bubblor. Det var även Kenner som utvecklade och spred den välkända, men något bortglömda, easy-bake-ugnen.

Blabla, åren går och de får 1977 rättigheterna till att producera Star Wars-figurer, då Mego nobbat Lucas idéer.

Det är nu det intressanta sker. Kenner väljer att göra actionfigurerna i en 3,75-tumsskala, vilket än idag är den absoluta industristandarden. Fåtal har lyckats krossa standarden, men givetvis finns det guldkorn utanför standarden (Playmates är ganska duktiga på att sticka ut och göra snäppet större figurer, så som TMNT-linjerna, Toxic-figurerna osv.).

Det finns ett gäng tidningar som förklarar allt om Kenner med högupplösta bilder och information om alla leksakslinjer, jag rekommenderar dig att leta upp nån go torrent med dessa.

963327

Jag vill prisa i princip alla Kenners leksakslinjer. Här är ett litet axplock av alla de härliga leksakslinjer de skapat i form av lite gamla pressfoton från reklamplatser samt deras fantastiska boxart. NJUT!

