Jag var just inne på er hemsida i hopp om att få lite information om den nya Turtlesserien som hade premiär i Amerika för några veckor sedan. Viacom International Inc. axlade den tunga manteln för att göra serien med rättvisa då de vet att serien har en så pass stor fanbas att de inte vågade göra det fel. Med ett starkt genomarbetat manus, stor sekretess och framförallt stor kontakt mellan animatörer och röstskådespelare så har de lyckats skapa en fantastiskt reboot. Med röstskådespelare som: Greg Cipes, Jason Biggs, Rob Paulsen, Sean Astin och Mae Whitman så kunde det inte gå fel.

Innan premiären så lär alla ha varit väldigt nervösa. Det är lite känsligt att försökte reboota ett så starkt varumärke som dessvärre har tappat rätt mycket vuxen publik under den senare delen av 2000-talet. Turtles floppade ganska rejält redan under nittiotalet med sina otecknade filmer i ett desperat försök att fånga en mer vuxen publik. Det de inte visste då var att de redan hade stark vuxen publik. Ni på Nickelodeon har inget med de filmerna att göra, men det är ändå värt att nämna det.

Under de senaste åren så har nostalgiska män och kvinnor i ålder 20-35 gått tillbaka till alla sina fina minnen de hade med Turtles under 80- och 90-talet. Denna nya serie på er kanal är alltså helt i rättan tid.

För att återgå till premiären av den amerikanska versionen så blev den starkt välkomnad. Jag har bara sett höga betyg från vuxenvärlden och ännu högre från de lite mindre tittarna. Det kan ju inte bli bättre än så. Ett starkt bevis på detta är att de inte ens har sänt alla delar i Amerika än och de som arbetat med serien har redan fått ett starkt ”JA” till en ny säsong. Helt otroligt!

Men nu. Sverige. Ni på Nickelodeon Sverige närmare bestämt. Jag har sett vad ni erbjuder på er hemsida, jag har t.o.m. ställt upp i er tävling i hopp om det bästa – tills jag såg er dubbade trailer. Jag är fullkomligt medveten om att det inte är ni själva på Nickelodeon Sverige som sitter och dubbar era serier. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt att skriva nåt så munhäftigt som att ni inte ens befinner er i Sverige. Hälften av er som jobbar på Nickelodeon Sverige sitter säkerligen i självaste Amerikatt. Det är ganska vanligt i TV-branschen att man sänder från andra länder, bara för att kunna kasta lite reklam i ansiktet på små barn.

Det är inte riktigt det det handlar om. Det handlar om dubbningen. Jag är osäker på vilket bolag ni anlitat, eller om ni bara ”låtit det ske” på nåt vänster, men det jag hörde i er trailer lät inte bra. Det var inga märkvärdiga röster. I skrivande stund var jag faktiskt tvungen att gå in på er hemsida och se på trailern IGEN för att ens minnas hur det lät. Det låter väldigt. Generic.

Det finns ingen själ. Rösterna saknar det som den Amerikanska divisionen kämpade för. Det finns inget att marknadsföra. Det är bara någon som suttit i en studio, tuggat ur sig några meningar – utan magi – och sedan stuckit hem. De som har spelat in rösterna kan lika gärna radera det ur sitt CV direkt, för det finns ingen, vuxen eller äldre, som kommer minnas dem för sin rollprestation i den svenska versionen av TMNTs reboot från 2012.

Jag hoppas att de som arbetat för dubbningsföretaget som anlitades skäms när de tittar på den futtiga summan de fick för uppdraget att dubba Nickelodeons nya flaggskepp. Men de ska också veta att det inte är personligt. Ni har bara förstört något som många växt upp med.

Allt som vi hoppades på är nu borta och jag kommer istället att stödja den amerikanska versionen i hopp om att när det är dags att dubba nästa serie från Nickelodeon kommer, lägger ner lite kropp och själ i det. Serien kommer nå ut till hundratusentals barn, ungdomar och vuxna i Sverige. Svenska Nickelodeon skriver själva i sin FAQ på nickelodeon.se:

Varför är det så många repriser?

Vi kan inte förvänta oss att du tittar på Nickelodeon hela dagarna!! Det skulle inte vara så bra om vi sänder en ny serie utan repriser, tänk om du skulle missa något! Då är det inte lika lätt och roligt att hänga med sen. Det är därför man har repriser – så du inte ska behöva oroa dig för att missa något! Du kan gå ut och ha kul med dina kompisar, göra vad du vill! Nickelodeon finns alltid kvar för dig när du kommer tillbaka.

Detta är en beskrivning av den klassiska barnkanalen:

1. Köp in eller producera en serie.
2. Marknadsför den till max.
3. Sänd den en gång i veckan tills serien är på sin 3:e eller 4:e säsong.
4. Efter 3:e eller 4:e säsongen, sänd den tre-fyra gånger i veckan.
5. Om serien är bra enligt ett marknadsföringssyfte, sänd den varje veckodag.

Det är absolut inget fel på den här formeln, men som det ser ut nu, med den svenska dubbningen av Nickelodeons TMNT, så kommer ni inte komma förbi steg 3. Den svenska publiken i form av barn och eventuellt vuxna kommer sluta titta. De kommer byta kanal när de hör de ofantligt tråkiga svenska rösterna. De kommer känna – som jag.

Du som läser detta kanske undrar varför jag bryr mig så mycket om detta. Varför lägger du ner så mycket energi på att försöka nå ett i princip okontaktbart medium som Nickelodeon Sverige? Låt mig förklara. Det är ganska enkelt.

Jag bryr mig för att jag tycker att karaktärerna i TMNT är bra förebilder för barn. Det är den klassiska ”fula ankungen” i lite tuffare tappning. Att sköldpaddorna slåss är väl egentligen inget negativt. Alla barn över 4 år kan skilja lite grann på rätt och fel. Man slår inte sin kamrat med ett svärd över huvudet, man använder svärdet för att slå bort kaststjärnor, det vet ju alla. Framförallt så tycker jag att konceptet TMNT är fantastiskt. Det är fyra bröder. I verkligheten så kommer fyra bröder sällan överens. Precis som i serien. Men de ställer upp för varandra om det behövs och det är den mänskligheten som barnen idag, barnen i framtiden och barnen från förr verkligen behöver.

Synd att vi inte får uppleva det här i Sverige.

DELA MED DIG AV DETTA INLÄGG, FÖR FRAMTIDA GENERATIONERS, NUTIDA POPKULTURS OCH FÖRE DETTA TITTARES SKULL.

DET ÄR DAGS ATT REAGERA. ÖVERREAGERA. STORA BOKSTÄVER!

Nej, men seriöst. Gillade du det du såg, så kan du väl lämna en kommentar eller maila till info@nickelodeon.se, det har jag gjort.

Det är dags nu.

