Jag gillar Star Wars. Jag har inte alltid gjort det, för jag har inte alltid varit medveten om filmernas existens. Den första filmen jag såg var ”Rymdimperiet slår tillbaka”, typ 1993 vid jul. Året efter såg jag den första filmen. Jag minns speciellt scenen med dödsstjärnan. Det var samma år som jag fick Technodromen. Jag minns att jag trodde att Star Wars hade härmat Turtles.

Hursomhelst.
Jag tycker att Star Wars är lite gulligt. Rundade kanter, naiva karaktärer, dvärgar i långa rockar osv. Men det har inte alltid varit så.

I sjuttiotalets början träffades George Lucas och Ralph McQuarrie. Ralph var illustratör och hade lätt för att tolka ord i bilder. George berättade för Ralph om sin vision om en liten fantasyfilm. Inget mer snackade om det förrens 1975 då George anlitade Ralph för lite halvenklare jobb. Att skissa ihop lite karaktärer.

Ralphs vision till en början verkade vara väldigt mörk, som en trasig galax med starka fiender. Inte så gullig som vi är vana med. Ta en titt i denna radda med stulna bilder:

(Klicka för större bild, navigera med piltangenterna, tryck på esc för att lämna bildvyn.)

Observera att någon av bilderna kan vara gjord av någon helt annan, men med hjälp och inspiration av Ralphs bilder.

Ralph McQuarrie avled den 3:e mars i år.

