Instruktionen, bookleten, manualen, kartan, ritningen, boken – kärt barn har många namn.
Vi snackar såklart om instruktionsboken/manualen som följer med varje leksak som kräver manuell montering.

Vad är det som gör en manual så charmig? Personligen så tycker jag att det hela är så fiffigt gjort. Ett barn ska förstå vad den ska göra för att få en komplett leksak, utan att kunna sex olika språk. Med hjälp av stora bilder, stiliserade illustrationer (oftast i svartvitt för att dra ner på produktionskostnaden) och lite text hjälper instruktionen oss på vägen mot ett nytt äventyr. Vare sig det är 1989 eller 2013.

Jag har samlat på mig lite bilder som jag tycker att ni ska ta en titt på:


Lego.


Gi Joe.


TMNT. (Det är faktiskt ett nytryck från 2009.)


Transformers, Insecticon.


Legend of Zelda, NES.


Star Wars.

Så, vad brukade ni kalla dessa när ni var mindre? Jag kallade dem alltid för ritningar.

