Radiation Ranger är en typisk urskurk. Han är tagen ur den tecknade tv-serien Toxic Crusaders. Serien handlar i korta drag om en liten tuff skara hjältar som kämpar för miljön. Går enkelt att jämföra med Captain Planet and the Planeteers och TMNT . Ta en titt på introt här:

Vi ska ta ju ta en titt på en av seriens skurkar, nämligen Radiation Ranger. Man kan jämföra honom med TMNTs fotsoldater. (Du kan klicka på alla bilder för att få en större version.)

En titt framifrån.

Det finns inte så jättemycket att säga om karaktären i sig, han är en typisk dussinkille från Dr. Killemoffs armé av vidriga snubbar som vill förstöra jorden genom att inte köpa svenskodlat!

En titt från sidan.

Jag köpte min Radiation Ranger ganska sent i livet, jag införskaffade honom på en Sci-fi-mässa i Göteborg 2008 för 10 kr, det är därför jag saknar figurens vapen.
Jag trodde att jag köpt en figur från TMNT, men icke! Storleken är densamma och jag tror att det kan vara samma studio som jobbat med dessa och TMNTs figurer, jag är dock osäker.
I min research som jag gjort när det gäller Toxic Crusaders-figurer så är likheten slående. Figuren ser ut precis som i serien, det såg ni säkert i introt här ovan.

Bakifrån.

När vi tittar på figuren bakifrån så märker vi att han verkligen, verkligen, verkligen gillar färgen gult. Det finns inte så mycket detaljer att titta på, men han har två bakfickor så att han kan lägga snusen och viktiga papper där. Vi går raskt vidare till stämpeln:

© 1991, Troma, Inc.

Alltså är figuren gjord 1991 (oklart dock om den började säljas redan då), men jag köpte honom som sagt 2008. Radiation Ranger var en av de första figurerna att stå i leksaksaffären med namnet Toxic Crusaders.

Whadda ya wan bich?Storleksjämförelse.

Sist men inte minst så vill jag skriva lite om storleken.
Jag trodde ju som sagt att detta var en figur från TMNT. Toxic Crusaders visades inte på vanlig svensk tv, men ändå finns figurer från serien. Det är ganska knäppt, men ändå sjukt genialt att välja en skala som passar de otroligt populära TMNT-figurerna.
Figurer från vänster till höger: Dennis Nedry (Jurassic Park, och ja, I shit you not, det är Dennis Nedry figuren heter), Radiation ranger (Toxic Crusaders), Tokka (TMNT) och en Snowtrooper (SW-ESB).
Som ni ser så fungerar han ganska bra i mängden Tokka och andra TMNT-figurer. När det gäller Dennis Nedry och Snowtroopern så är faktiskt de figurerna ganska så små, samma skala t.o.m, vilket kan se lite komiskt ut i vissa sammanhang, men förklaringen ligger i att de båda är gjorda av Kenner.

Slutsats:

Jag erkänner. Jag har inget som helst emotionellt värde i denna figuren, men när jag googlade runt så märkte jag att det inte fanns så många recensioner på just denna figur, vilket gör honom lite unik i det avseendet. Jag skäms inte, inte ett dugg. Jag tänker recensera alla mina figurer, men man måste ju börja någonstans, eller hur?

Ta det lugnt, köp svenskodlat.

