Jag jobbar i som sagt i Lidköping denna veckan, så jag försökte googla fram lite bra second hand-ställen. Det gick ganska bra, fick relativt många träffar. Så jag skrv ut en karta, antecknade och kände mig pro som fan.
När jag slutade vid fem så stack jag ut på jakt. Jag skulle till fyra ställen. Det kändes som en vinst.
Första stället fanns inte kvar. Jag möttes av en container och ett relativt nyrivet hus.
Andra stället är bara öppet på onsdagar och lördagar. Det var tisdag.
Tredje stället är bara öppet på helger.
Fjärde stället har bara öppet på onsdagar, torsdagar, fredagar och lördagar.

”FUCK YOU, HORKÖPING!” tänkte jag medans jag sakta vankade mig mot vandrarhemmet. Vilken jävla förlust. Skitpisshora. Jag kylde mina sår med att se på AVGN tills mina ögon trillade ut, samt ett jättefint samtal med min fina Emelie.
Somnade ändå ganska nöjd.

Onsdag.
Okay, dagen d, nu gäller det. Efter två jäkligt bra och roliga lektioner blev klockan fem och jag fick sluta på jobbet.
Jag drog mig snabbt mot det första öppna stället.
Det första jag såg var några svintuffa objektiv till gamla kameror. Win! Kollade på prislapparna. Loss! De krävde hundratals kronor för objektiven. De är alltså medvetna om vad de säljer, vilket tar bort 90% av mitt intresse.
De flesta varor var överprisade. LP-skivor för femtio kronor, wtf? Den obligatoriska lådan med mjukisdjur och sedan såg jag det.

Det var som om en bomb slog ner. I lokalen kunde man se en övervåning. En övervåning som var stängd för allmänheten. En övervåning som, vad jag kunde se, innehöll en låda märkt ”TV-SPEL”, en Commodore 64-kartong (oklart innehåll), musikutrustning och tv-apparater.
Helvete vad jag hatar sånt. Förmodligen säljer de saker på typ Tradera eller nåt. Saker med värde. Saker jag vill ha.
Jag lämnade lokalen så fort jag såg det. Jag blev ledsen.

Stack vidare till ställe nummer två. Bara två-tre tvärgator bort. En våning upp, skitstor lokal, gamla människor driver det. Jag gnuggade nävarna och tänkte ”nu, nu jävlar hittar jag FYNDET!”.
Väl inne så hade de jättemycket saker. Mest möbler och kläder. Typ som Holmens second hand. Jag kikade lite på kläderna, lite på böckerna. Inget speciellt. Jag letade mig längre och längre in i butiken. Efter att jag gått några varv så upptäckte jag det i princip ofattbara:
Inga leksaker. Inga samlarprylar. Bara gamla krukor och soffor där människor med 100% säkerhet dött eller fött barn i.
Jag lämnade stället.
Jag blev ledsen.
Och lite arg.

