Deadeye Duck är en riktigt cool figur. Han är tagen ur den tecknade tv-serien Bucky O’Hare (från början en serietidning). Tv-serien utspelar sig i det paralella universumet ”aniverse” (förmodligen en lek med ord då det hela är animerat/tecknat). I serien får vi följa den supercoola kaninen Bucky och hans vänner. Ta en titt på introt här:

Nu när seriens essens är fångad så ska vi ta oss en kik på en av seriens coolaste karaktärer, Deadeye duck. (Du kan klicka på alla bilder för att få en större version.)


En titt framifrån.

Deadeye är en muterad anka med ett öga från Skottland(!). När jag fick honom så hade han fyra lila pistoler, alla identiska. Jag har tyvärr tappat bort tre stycken, men de kanske dyker upp någon gång, det vet man ju aldrig.

En närmare titt på pistolen.

Han var alltid en stark favorit i min leksakslåda, även fastän hans ursprung var ett mysterium. En gången jag såg honom på tv var på någon tysk kanal under en reklamfilm för tv-serien. På tal om tv-serien så var det tyvärr en flopp, bara en säsong med 13 avsnitt. Inget mer.
Jag brukade alltid använda honom som pilot i min TMNT-helikopter. Jag tänkte att ”med så många armar är man ju en jättebra pilot”, vilket är en åsikt jag än idag står för!


Från sidan.

Eftersom Deadeye är en anka så måste han ju ha en ankrumpa, vilket gör att figuren ser ganska så komisk ut. Men det gör faktiskt ingenting. Hans pastellfärger och uttryck gör att Deadeye är SPOT ON rent utseendemässigt. Hans uttryck ser egentligen ganska groteskt ut, men hans ank-sneakers gör att han faktiskt ser ganska sympatisk ut.


Bakifrån.

När vi tittar lite närmare på baksidan ser vi först att han har ett STORT hål i mitten av kroppen, jag vet inte vad det kan vara bra för. Kanske är det en detalj från serien, kanske skall han sitta i en avancerad plastfarkost. Jag har inte lyckats googla fram varför han har ett hål där. Vi ser även två stämplar:


© 1993, Community Graphics, Dist. By Hasbro, Inc., Made in China. (2 bilder.)

Alltså är figuren gjord 1993 (oklart dock om den började säljas redan då), men jag tror inte att jag köpte honom förens 1994 på nån galen rea på typ Göfab, seriöst. Jag tyckte att han såg så jäkla cool ut. Jag undrar om de hade fler figurer? Jag har läst lite om det och det fanns bara en ”wave” med figurer, den andra ställdes in pga. ett fel i produktionen.
Tydligen så skall den onda sidan ha någon form av grodfigur som frontman i den tecknade serien. Denna onda figur blev såklart producerad i den första waven, dock i för stora mängder. Så tillslut hängde bara den vidriga grodan i leksaksaffärerna och vi kunder tappade intresset.


Storleksjämförelse.

Sist men inte minst så vill jag skriva lite om storleken.
Anledningen till att jag gillade honom så mycket som jag gjorde är nog enbart för att han är i samma skala som TMNT-figurerna som var populära som svin just då. Även Toxic Crusaders-figurer var i samma storlek.
Figurer från vänster till höger: Janine (The Real Ghostbusters), Dr. Killemoff (Toxic Crusaders), Rocksteady (TMNT), Deadeye Duck (Bucky O’Hare), Dr. Grant (Jurassic park) och Bib Fortuna (SW-ROTJ).
Som ni ser så fungerar han ganska bra i mängden med Dr. Killemoff och Rocksteady. Deadeye är dock lite för liten för Janine. När det gäller Dr. Grant och Bib Fortuna så är faktiskt de figurerna ganska så små, samma skala t.o.m, vilket kan se lite komiskt ut i vissa sammanhang, men förklaringen ligger i att de båda är gjorda av Kenner. Numera är de flesta actionfigurerna i den storleken vad jag har sett, vilket är ganska coolt. Det känns som om de äntligen vunnit över de klumpiga ”barnleksakerna”.

Slutsats:

Jag har alltid älskat denna figuren. Den har funkat sjukt bra ihop med mina TMNT-figurer. Färgen har hållt i alla dessa år, vilket också i sig är ganska imponerande. Att Deadeye har fyra armar gör honom både cool och lite speciell. Det är synd att jag inte har fler att visa, men det var roligt att fokusera på en såpass omtyckt leksak. Numera har jag Deadeye Duck i mitt vitrinskåp ihop med mina favoriter.

Där kommer han stanna, som en favorit.

